Kath meditatie

Wie het idee heeft dat hij iets moet loslaten, leeft in de veronderstelling dat hij ergens aan vast zit.

~ Alexander Smit

-

Artikelen

Kath meditatie

Oefening in aanwezigheid en concentratie

Mediteren wordt vaak ten onrechte gezien als een techniek om tot rust te komen. Helaas is dat ten onrechte, want in eerste instantie ontdek je alleen maar de onrust in jezelf. Door echter te leren hoe je naar je onrust kunt kijken, ga je op een gegeven moment de stiltes tussen de gedachten en gevoelens waarnemen. Je ontdekt hoe je je met die stiltes kunt verbinden zodat je meditatie een mogelijkheid wordt om jezelf beter te leren kennen en te doorgronden. Meditatie laat de geest zijn eigen subtiele lagen ontdekken zonder dwang uit te oefenen. Je leert jezelf heel verfijnd waar te nemen. Daarom maakt meditatie je open en gevoelig voor wat er om je heen en in jezelf gebeurt. Alles wat je ervaart en wat voorbijkomt in de meditatie leer je te verwelkomen. Je verwerpt niets maar houdt elke ervaring in bewuste, vriendelijke en gevoelige aanwezigheid. En dat is de kern van meditatie: leren om je ervaring te houden in die bewuste en gevoelige aanwezigheid waardoor je samenvalt met wie en wat je bent op elk moment.

Om dat proces goed te faciliteren is het belangrijk dat de techniek van meditatie eenvoudig en moeiteloos is. Alleen dan kan meditatie natuurlijk zijn. De Kath meditatie is zo’n meditatie. Je legt hierbij je focus bij je Kath punt. Dit punt bevindt zich twee of drie (denkbeeldige) vingers onder je navel en twee vingers diep naar binnen. TIjdens de meditatie zit je rustig op een stoel of kussen. Je maakt je rug lang en je inademing verdiept zich iets zonder jezelf daarbij te forceren. Je aandacht is gericht op je ademhaling en op waar je lichaam de stoel, het kussen of de grond raakt. Bij elke ademhaling focus je even op een onderdeel van je lichaam, zoals je bovenbenen, onderrug, ellebogen of je zitbotjes. Door elke keer terug te gaan naar een contactpunt lichaam - stoel kun je jezelf voelen terwijl je tegelijkertijd in contact bent met de buitenwereld en alle geluiden binnen kunt laten komen. Door jezelf iets op te richten maak je je wervelkolom langer. Als vanzelf komt er dan ook een interne glimlach voorbij die prettig voelt en merk je direct een grote rust over je komen.

Hoe deze meditatie precies werkt en wat het voor je doet, lees je in het artikel dat je hiernaast gratis kunt downloaden. Je kunt hieronder ook een audiobestand afspelen, waarin Erica zelf de Kath meditatie begeleidt. Wil je deze meditatie graag als mp3 ontvangen, stuur dan een mailtje met je verzoek naar info@elenchis.nl.